lørdag 19. februar 2011

Bowl-box Tutorial!!

Ja, det ble navnet på boksen som kunne dras ut i sidene og da ligner den på en skål.
Skål-boks eller skål-eske hørtes så rart ut og da ble det Bowl-box.
Malen  er endelig klar selv om jeg nå ser at jeg mangler et bilde, men jeg tror vi klarer det likevel.
Denne gangen er tutorial skrevet på engelsk også.
***
Du trenger en kartong i ca str 30,3cm * 30,3cm (12' * 12'). Jeg har brukt Bazill.
Skjærebrett som kutter og preger (Bruk det som fungerer for deg)
Linjal (cm), lim og blyant
You need a 12'*12' cardstock (ca 30,3cm * 30,3cm). I have used Bazill.
Papertrimmer that cuts and scores (use what works best for you)
Ruler with cm, glue and pencil.

Før du setter igang anbefaler jeg at du leser gjennom så slipper man overraskelser...håper jeg :D

 I recomend that you read everything before you start to avoid any surprises...I hope :D

A)
1 bit kartong: str 21,5cm *30,3cm (full lengde)
2 biter kartong: str 6,5cm * 7cm

1 piece of cardstock: size 21,5cm * 30,3cm (full length)
2 pieces of cardstock: size 6,5cm * 7cm

B)
Start med å prege ved de målene som vises på bildet (den store biten):

Start to score at the measurements shown in the picture (the big piece):

Litt liten skrift ser jeg nå, så jeg nevner målene her:

The font got a little bit tiny so I have written down the measurements here:

6cm - 9,5cm - 6cm
6cm - 6cm - 6,5cm - 6cm - ca 5,8cm

C)
Klipp langs de heltrukne linjene. (Skravert felt skal fjernes.)

Cut along the black lines. (The corners will be cut off.)

Da skal det se slik ut:

Then it should look like this:
D)
Jeg oppdaget når jeg skulle brette den sammen (en test) at jeg måtte ta av litt ekstra noen steder.
Kutt av 2mm (0,2cm) ekstra ved de røde strekene:

After a folding test I discovered that I had to cut off a little extra some places.
Cut off 2mm (0,2cm) extra where the red lines are:

 E)
Preg diagonalt, som vist på neste bilde:
Score diagonally , as shown in the next pic:

F)
Nå er vi snart ferdige med denne biten. Det neste bilde håper jeg forklarende nok for neste steg::

We are soon finished with this piece. I hope this picture tells you enough about what to do next:
Mål opp og marker ved 2,2cm og 5,8cm. Tegn en rett linje mellom punktene. Videre skal linjen ha en bue mot slutten. Klipp langs den sorte linjen. Tips - jeg brukte en oval spellbinder, se neste bilde.

Measure up and make a mark at 2,2cm and 5,8cm and draw a line between the marks. Continue to draw the line with a loop at the end. Cut along the black line. Tip - I used an oval spellbinder, see the next pic.
Resultatet skal se slik ut:

The result should look like this:
G)
Ta de 2 små bitene med kartong (6,5cm * 7cm) og preg ved 0,5cm fra den korte siden, snu kartongen med den andre siden opp og gjør tilsvarende fra den andre korte siden. Ferdig mål på firkanten innenfor pregingen skal være 6,5cm * 6cm og ser slik ut:

Take the 2 small pieces of cardstock (6,5cm * 7cm) and score at 0,5cm from the short end, turn the piece with the other side up and do the same procedure from the other short end. The finished measurement for the square whitin the scored line should be 6,5cm * 6cm and look like this:
H)
Nå må vi lime de 2 små bitene på den store.
Ha den fine siden opp og ta på lim som anvist på de neste bildene:....

And now we must glue these 2 pieces on to the big one.
Keep the nice side up and put on some glue as shown here:....

 
Ferdig limt skal det se slik ut:

When all glued on it should look like this:
I)
Brett alle pregede linjer, snu rettsiden opp og svert kantene om du ønsker det

Fold all the scored lines, turn the right side up and then use some ink on the edges if you want to.
J)
Legg riktig side ned mot bordet og brett opp alle sidene og brett ned mot innsiden de ekstra bitene som ble limt på på kortsidene.
Lim de ned til bunnen av esken.
NB: Før siste del limes på plass ville jeg ha satt på mønsterpapir.
Når disse limes mot bunnen blir det vanskelig å brette esken fra hverandre igjen.

Turn the right side towards the table and fold all the sides up and fold the small pieces, that we just glued on, over the short sides and glue them to the bottom of the box.
NB: Before you fasten these pieces in place, I would put on some designpapers.
It will be hard to unfold the box later when this last part are done.
Slik skal det se ut etter liming:

It should look like this:
Delene som utgjør lokket har jeg laget så lange jeg kunne da kartongene vi bruker er ca 30cm * 30cm.
Fasong på lokket kan lages med spellbinders eller kantpunch.


The pieces that makes the lid are kept as long as possible.
To crate a shape you can use spellbinder or edgepunch. I have used spellbinder.

Her er bildene av den første boksen jeg lagde. Boks nr 2 kommer i neste innlegg.

Ta gjerne kontakt på e-post: wewo67'at'gmail.com om noe er uklart :0)

Lykke til!!!!
Klemmer, Wenche :0)

20 kommentarer:

Gro sa...

Herlig. Denne må nok prøves etterhvert.
Ha en fortsatt flott helg. Klem :o)

Bodil sa...

Flott oppskrift, denne skal jeg nok prøve på :)
Ha en fin helg, Klem :)

Marianne-db sa...

Utrulig flott tutorial, Wenche!! Takk for at du deler :-)

Anonym sa...

Kjempeflott tutorial:)
Og takk for så fine ord:))
Ønsker deg en riktig god helg!
Klem Lill

Pinklady 68 sa...

En flott tutorial Wenche...takk for at du deler!! Blir jo bare helt nydelig denne esken:-)

Ha en fin søndag! Klem Laila.

Lilledesign sa...

Nydelig eske denne må prøves :) legger meg til som følger :)

Nina Macaulay sa...

Super tutorial Wenche, takk for det!
Må prøves en dag :O)

Nina Macaulay sa...

Hvordan fikk du til så mange bilder i samme innlegg??
Det må du lære meg en dag, jeg får bare laste opp maks 5 stk, uansett hvor liten oppløsning jeg gjør bildene om til :O(

Klem x

Dena sa...

Thank you soooooo much for the wonderful tutorial! I LOVE IT! Have made one and will be posting soon! You decorated yours to perfection!!!!
Hugs, Dena

Eva sa...

Tack....
för din utmärkta tutorial och för att du delar med dig.
Det här måste jag bara prova, älskar att göra askar.
mvh Eva i Kalmar

Linda S. L sa...

fantastisk nyyyydelig eske! wow! denne må prøves ut :D
takk for lekker tutorial! :D
klem fra linda s l

Ulrika sa...

Tack för en riktigt bra tutorial! Asken är jättesöt och så fiffigt konstruerad. Jag har lyckats knåpa ihop en ask jag också, kom gärna och titta! http://ulrikascreativecorner.blogspot.com/2011/04/chicks-in-box.html

Agneta Lundbäck Sjölin sa...

tack för mallen.... jättefin ask...

Bianca sa...

your box is beautyful!!! i have made one following your tutorial - thank you so much!! it is so great

i know - it won´t be my last box!!

here is my box

i have put a link to your tutorial aswell.. thanks for sharing!

bianca

Cath Wilson sa...

What a wonderful box and a great tutorial. Thank you so much x

Bastelmichaela sa...

Thank you for the Workshop.The Box is beautiful.
Hugs Michaela

Anne sa...

Hallo
welch eine tolle Box hast du da gewerkelt-Danke für den WS

LG Anne

Alexandra♥ sa...

Thank you for the wonderful tutorial! The box is very cute!

Elena F Scrap sa...

I saw this link in Alexandra´s blog and is only to say that is fantastic and many thanks for share it. Elena F.

ADA sa...

I must to try do it! It's so lovely!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...